Milá maminko, milý tatínku,
Vaše dítě dospělo do věku, ve kterém může začít navštěvovat mateřskou školu. Jistě si v této souvislosti kladete řadu otázek a proto jsme se rozhodli připravit pro Vás několik informací, které Vám umožní lepší orientaci v novém prosředí. Mnohé z toho co bude dále řečeno, nepochybně víte a znáte, ale protože nám dopělým je již cizí pohled na svět dětskýma očima, pokusíme se vám poodhalit, jak přechod z rodiny do mateřské školy vnímají děti.
Pokusme se představit si situaci, když jsme poprvé nastupovali do nového zaměstnání. Jistě se nám hlavou honila řada otázek: Co budu dělat? Jací budou kolegové? Zvládnu to? Stává se nám to vždy, když nás čeká něco nového, neznámého. Dítě je v této chvíli ve stejné situaci, ale neumí své obavy vyslovit. A i když se často do školky těší, nejistota v něm zůstává. Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, procházejí všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací. Co to znamená? Má-li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné a proto i doba zvykání je různě dlouhá, obvykle je to 6 týdnů. V této době musí malý človíček vyřešit spoustů úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma, a přitom být spokojený a cítit se bezpečně.
Nabízíme rodičům tuto variantu. V době letního prázdninového provozu navštivte naší mateřskou školu. Nejprve dochází dítě do školky s maminkou, hrají si spolu a asi po hodině společně odcházejí domů. Seznamuje se s prostředím třídy, novými kamarády a paní učitelkou. Maminka tak pomáhá učitelce dítě poznat a sbížit se s ním.
Poté se může doba pobytu dítěte v MŠ prodlužovat a přichází den (1. září), kdy maminka může bez obav odejít a dítě zůstává ve třídě samo. Hlavičkou mu zase letí spousta otázek které starší děti říkají nahlas: Kde je maminka? Proč tu není se mnou? Vrátí se? Na tyto otázky je potřeba nejen odpovědět, ale dítě se musí o pravdivosti odpovědi přesvědčit. Navíc se poprvé v životě setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí.
Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace, tj. zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde, než ve své postýlce. Tento úkol bývá pro děti velmi obtížný a je potřeba je na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat hračku do postýlky a pyžámko. Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude ve školce poprvé spinkat. Odchází-li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a jde si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.
Doporučující materiál Desatero pro rodiče dětí předškolního věku je určen rodičům dětí, kteří se zajímají o vzdělávání svého dítěte a vítají přehled základních dovedností, které má dítě mít před vstupem do základní školy.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Nabízíme rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.